En dan is Radio Modern opeens ECHT verleden tijd.


De meeste mensen uit de regio Rotterdam kennen de naam nog wel : Radio Modern.

Ik groeide op in de jaren 70 en voor ons was Radio Modern net als het eerste winkeltje van de Free Record Shop (Broersveld 5)  een begrip in de regio. Radio Modern was zelfs dusdanig groot dat het bedrijf op een zeker moment een “eigen” platenlabel had waar LP’s op uitgebracht werden.

Radio Modern aan de Straatweg in Rotterdam Radio Modern aan de Straatweg in Rotterdam Radio Modern aan de Straatweg in Rotterdam

Winkel interieurs jaren 60 Radio Modern Pleinweg Rotterdam

Net als voor zo veel bedrijven was de regio Rotterdam op een bepaald moment niet groot genoeg meer voor de leiding van het bedrijf en besloten ze landelijk te gaan. Waar dit voor FRS het begin van een imperium betekende was dit voor andere regionale begrippen als Ter Meulen en ook Radio Modern het begin van de ondergang.

Radio Modern werd ingelijfd in het Vendex concern om onder de naam Modern Electronics verder te gaan en vervolgens later samen met Turksma op te gaan in IT’s . Alleen voor de webwinkel modern.nl bleef de naam nog in stand.

Toen de consumentenelectronica toch niet zo interessant was als Vendex dacht werd IT’s weer afgesloten met uiteindelijk onderstaand bericht als resultaat.

Eigenaar It’s vraagt surseance aan

Gepubliceerd:  25-01-2011

Mpact Retail, het moederbedrijf van elektronicawinkels It’s Electronics, Modern.nl en Prijstopper, vraagt dinsdag surseance van betaling aan. Op de website van het bedrijf is te lezen dat alle 118 winkels en webshops per direct gesloten zijn.

Het bedrijf onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart van de winkels en de webshops. Bij IMpact Retail zijn 980 mensen in dienst.

Totaal niet gerelateerd maar wel lekkere muziek : Radio Modern

14 gedachtes over “En dan is Radio Modern opeens ECHT verleden tijd.

  1. vera

    Ik werkte van mijn 15e tot mijn 19e jaar in de schoolvakanties op het hoofdkantoor van Radio Modern op de Sluisjesdijk, eerst bij directeur Jaap Molenaar (schoonzoon van mevrouw Van Rijsselberghe geloof ik) en later op de receptie of op de afdeling waar de bestellingen telefonisch binnen kwamen van witgoed en TV’s, of op de afdeling reparaties. TV: ,”wat is de klacht mevrouw?” Bon invullen: ‘g.b.g.g.’ of ‘sneeuw’ etc. Altijd gezellig en lol op de afdeling. Peter Ivens was directeur verkoop, hij en zijn vrouw waren goede vrienden van mijn ouders, hij runde eerst de zaak op de Kerstendijk in Hordijkerveld waar wij woonden. Daar ging ik op zaterdagmiddag altijd langs met mijn vader voor een kletspraatje. Via hem.kwam.ik aan dat vakantiebaantje. Kan er nog veel meer over vertellen … leuke tijd.

  2. Ger Matthijs

    12 jaar gewerkt als etaleur.
    Henk van der Spek was de interieurontwerper en gaf leiding aan het atelier.
    Kees Rietveld, Ruudje Sijffers en Ellie Tangerink waren de decorateurs.
    ik heb de opkomst en de ondergang meegemaakt van dit geweldige bedrijf.

  3. Pingback: En toen was ook het pand van Radio Modern verleden tijd. – Martin´s Blog

  4. IK heb 7 jaren bij Radio Modern gewerkt op kantoor eerst op de Mariniersweg toen aan de Sluisjesdijk Toen ik daar kwam werken hadden zij 6 filialen en toen ik in 1973 stopte (je kon er niet parttime werken) hadden zij 36 filialen. Mevr van Rijsselberge had niet alleen huisjes op Texel maar een kindertehuis opgezet, wij kregen ook nooit winstuitkering dat was voor het goede doel ik moest ook nog op zaterdag werken(45 uur) dan stond ik vaak in de winkel op de straatweg bij Filiaalhouder van Dijk en Casper Compier ik heb er een geweldige tijd gehad het was ook de jaren dat Andre van Duin zijn plaatjes kwam kopen
    Namen Chef adm. Dhr Eemens, Kees Fennijn de heer de Pater en wij Joke, Anneke en ik Ellie

  5. Peter Kleywegt

    Ik heb ook jaren voor Modern gewerkt, Alexanderpolder, pleinweg, straatweg, Vlaardingen, Delft. Namen die mij zijn bijgebleven zijn moe van Rijsselberge die schapen is gaan fokken op Texel, Ploeger de platenboer, Dekkers, Van liempt de voorraadbezorger en als ik goed nadenk ook nog wel anderen,
    Was een leuke tijd. Peter Kleywegt

  6. Ron van der Lagen

    Ik ben destijds bezorger geweest voor radio modern vanaf het magazijn in Schiedam op een van de wagens. We reden voor Rotterdam, Dordrecht en Den Haag. Namen als Willem ( vd Sterre?), de broertjes Obdam uit den Haag en ene Aad staan mij nog bij. Heeft iemand nog foto’s uit die tijd.?
    Ron van der Lagen
    Ronvanderlagen@gmail.com

    1. Bert lehmler

      Geen Ysselberg maar moe van Rijsselbergen zoals wij ze noemde

      bij de opening van fil Gorinchem ging de stola af en pakte een emmer met sop
      om de vloer te doe een half uur opening een moordvrouw was dat daar ik bijna 45 jaar voor met respect voor haar bedrijf heb gewerkt
      ze is op Texel gaan wonen van de zomerhuisjes die daar stonden heb ik nog gekocht en jaren van genoten
      bert lehmler oud bedrijfleider Gorichem

      1. Tieleman van Rijnberk

        Leuk Bert, grappig dat je de vakantiehuisjes noemt.
        Vooral daarvan kende ik als Utrechter met vakanties elk jaar op Texel de namen Modern en (R)ijselberg. Modern was toen een voorbeeld van sociaal ondernemen, met die vakantiehuisjes. Pas later (1973) werkte ik regelmatig in Rotterdam.
        Heb toen wel eens iets gekocht bij Modern (Korte Hoogstraat?). Modern was toen geloof ik al op zijn retour.

  7. Fred

    Ik kom (ook) uit Rotterdam-Zuid (Charlois) en herinner me dat ik destijds (begin 1970) op de Dorpsweg een Top 40 van Veronica ging ophalen. Voor zover ik me kan herinneren, was dat ook een filiaal van Radio Modern. Weet iemand dat?

  8. Greg

    Ik heb in de late jaren 80 nog es 1 dag moeten invallen als verkoper bij Radio Modern op pleinweg in Zuid. Ik werkte destijds bij Radio Modern in Vlaardingen. Weet iemand wie daar destijds ook alweer werkte?? Ik weet Lucien nog, daarnaast een jonge knaap en een bedrijfsleider, lange vent.

Plaats een reactie