Wanneer snapt de entertainment industrie het nu eens ?


Schokkend nieuws gisteren. De rechter heeft ondanks de inspanningen van jurist Arnoud Engelfriet besloten dat FTD haar activiteiten moet staken.

Niet omdat downloaden illegaal is (want dat is het niet in Nederland). Niet omdat ze zelf content hosten of actief linken. Niet omdat bewezen is dat een belangrijk percentage van de spotters in werkelijkheid posters zijn. Nee, de reden is dat FTD het uploaden aan zou moedigen en daarom onrechtmatig zou handelen. Dit zouden zij doen omdat je via PM en via het forum verzoeken kan plaatsen vanwege het waarderingssysteem met kudos. Uploaders zouden hier status aan ontlenen en daarom nog meer uploaden.  Hoe veel omwegen kan iemand verzinnen om de heer Kuik tegen alle logica toch zijn zin te geven ? En maar volhouden dat de rechterlijke macht in Nederland onpartijdig is.

Met dit vonnis wordt kunstmatig een verouderde industrie in leven gehouden die simpelweg door de technische ontwikkelingen achterhaald is. Wat ooit begon met een wasrol en via bakeliet, cassettebandjes en geluidsdragers van vinyl uiteindelijk leek te eindigen met een kunststof zilverkleurig schijfje waar je je muziek op kon kopen is niets meer over omdat je inmiddels voor nog geen € 10 een (micro) SD kaartje kan kopen waar je zelf afhankelijk van het gekozen bestandsformaat tientallen tot honderden albums op kan zetten. Sterker nog, complete speelfilms in HD kwaliteit kan je meenemen op een stukje plastic ter grootte van een nagel.

De tijd dat allerlei tussenschakels grof geld konden verdienen aan het talent van een artiest ligt achter ons (Helaas is daarmee ook het tijdperk van de cover art – Albumhoezen- afgelopen maar dat is een ander verhaal).  Met de komst van internet en portable MP3 en MP4 spelers, HD mediaplayers voor de televisie tot zelfs televisies met in gebouwde mediaplayers  is het kopen van een fysieke geluidsdragers alleen nog interessant voor echter verzamelaars.

Op een of andere manier zijn het alleen de “illegale” partijen die een verdienmodel hebben gevonden dat inhaakt op deze ontwikkelingen. De legale partijen proberen nog steeds krampachtig vast te houden aan kunstmatig hoge prijzen. Neem bijvoorbeeld de download sectie van de site van Free Record Shop. Een enkele track in MP3 formaat kost daar € 1,30. Voor een album met 15 tot 20 tracks betaal je daar ongeveer hetzelfde als voor het fysieke exemplaar.
Over de te verwachten kwaliteit van de downloads vermeld de webiste van FRS het volgende :

“De singles worden aangeboden in standaard MP3 formaat met een kwaliteit van minimaal 192kbps. De albums worden geleverd als een zip bestand met daarin de MP3 bestanden van minimaal 192kbps. Deze MP3’s zijn DRM-vrij.”

Deze legale download mogelijkheden zijn dus nog steeds geen alternatief voor het aanbod dat de heer Kuik nog altijd als illegaal downloaden wenst te bestempelen. Waarom zou ik € 1,30 voor een single of € 10 tot € 15 betalen voor MP3 bestanden van 192 kbps terwijl de gemiddelde kwaliteit op Usenet al snel 320 kbps is. Over het feit dat echte liefhebbers de albums aanbieden in WAV, FLAC of als image bestand hebben we het dan maar helemaal niet. iTunes van Apple is wat mij betreft ook geen echt alternatief omdat Apple blijft proberen om hun eigen AAC formaat door je strot te duwen.

Waarom zou ik nog een DVD of Blue Ray kopen wanneer ik op een externe Harddisk van ca € 50 tot 100 films mee kan nemen op vakantie die ik kan afspelen met een mediaplayer die net zo duur is als maar vele malen kleiner dan een DVD- of Blue Ray speler ?

De bezwaren vanuit de filmindustrie snap ik al helemaal niet wanneer je bedenkt dat de laatste jaren het bioscoopbezoek ondanks de komst van home cinema weer in de lift zit. Een film bekijken in de bioscoop is net als het bezoeken van een concert een beleving die je thuis niet kan nabootsen. De consument snapt dit maar de entertainment  industrie die schijnbaar twee (of meer) keer wil verdienen lijkt dit maar niet te kunnen bevatten.

Albums en singles moeten tegenwoordig worden gezien als promotiemateriaal voor de artiesten. Het is niet ondenkbaar dat zij uiteindelijk zelf hun materiaal in een fatsoenlijke kwaliteit op Usenet zullen plaatsen. Het geld zal verdiend moeten worden met optredens en merchandise aangevuld met reclame inkomsten. Voordeel daarbij is dat er meer geld naar de echte rechthebbenden zal gaan, namelijk de artiesten zelf. De echte goede artiesten zullen zonder tussenkomst van platenmaatschappijen vanzelf groter worden en het clubcircuit ontstijgen dankzij fans die hun favorieten via de social media geheel gratis promoten. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Only Seven Left.  Interessant is ook het initiatief van gevestigde artiesten als Prince of recent Trijntje Oosterhuis die  hun werk gratis weggeven omdat zij beseffen dat de markt aan het veranderen is en het nu gaat om de optredens en niet meer om de plaatverkoop (wat een mooi oud woord uit de vinyltijd is dat toch).

Het heerlijke ouderwetse bladeren in de platenbakken (Ja Hans, ik heb als tiener nog in dat kleine pandje op het Broersveld staan snuffelen) is zonder allerlei kunstgrepen echt geschiedenis. In principe kan een zaak als Free Record Shop volstaan met een balie waar je tegen betaling (van een gering bedrag) muziek en films op je eigen SD kaartje kan zetten.  Songteksten en foto’s hoeven niet meer in een mooi boekje maar kunnen worden gelezen en bekeken op je smartphone, TV of via je mediaplayer op TV.

Bijkomend voordeel is ook dat geldverslindende organisaties als bijvoorbeeld Buma/Stemra, SENA en BREIN overbodig zullen zijn en opgeheven kunnen worden. Wat overblijft zijn initiatieven als FTD die een belangrijke rol zullen spelen bij de promotie van het beschikbare materiaal. Misschien hebben ze tegen die tijd nog een baantje over voor ene T.K.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Algemeen, Computers en internet, Muziek, Privé

Een Reactie op “Wanneer snapt de entertainment industrie het nu eens ?

  1. Mooi stuk Martin…volledig mee eens!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s