Onzinnige LinkedIn discussies


Wie lid is van verschillende groepen op LinkedIn heeft ze vast wel eens gezien: discussies waarin de leden van een groep gevraagd wordt zichzelf voor te stellen of waarin leden worden opgeroepen elkaar te volgen op Twitter.

Misschien ligt het aan mij maar volgens mij is jezelf voorstellen op LinkedIn helemaal niet nodig wanneer je je profiel goed hebt ingevuld. Alles wat zakelijk gezien ook maar enigszins interessant kan zijn zou daar op een vooraf bepaalde locatie terug te vinden moeten zijn. Wanneer je twijfelt over hoe je je profiel zo goed mogelijk vult kan ik je de LinkedIn Tips van Perry van Beek aanbevelen.

Haaks hierop staat het beleid van sommige LinkedIn groepen dat de discussies niet gebruikt mogen worden om reclame te maken voor je producten of diensten. Dit is nu juist iets waar een LinkedIn groep wel interessant voor kan zijn. Je adverteert immers als je het goed aanpakt rechtstreeks bij je doelgroep. Zeker nu er een onderscheid is tussen “gewone” discussies, promotions en jobs zou ik niet weten wat er op tegen is hier ook slim gebruik van te maken.

Ook de oproepen om elkaar te volgen op Twitter begrijp ik niet helemaal. Wat handiger zou zijn is dat de beheerder van de groep een Twitter account voor de groep aanmaakt, vervolgens alle leden van de groep gaat volgen en toevoegt aan een openbare lijst die daarna weer door de leden gevolgd kan worden.

Op deze manier kunnen de leden in de lijst kijken wie ze interessant genoeg vinden om zelf te volgen en de rest van de lijst gescheiden houden van de eigen connecties.

Zelf ben ik ooit begonnen met het volgen van een aantal mensen op basis van zo’n oproep met als resultaat heel veel tweets van mensen waarvan ik achteraf niet weet wat ik er mee zou moeten. Het enige interessante is dat deze mensen mij ook volgen en heel misschien geïnteresseerd zijn in mij en in wat ik en het bedrijf waar ik voor werk te bieden hebben.

Ik ga zelf in ieder geval op mijn eigen Twitter account flink wat mensen “ontvolgen” met het risico dat ik ook de nodige volgers kwijt ga raken.  Hopelijk zijn er een aantal groepen die mijn tip oppakken en houd ik straks een paar lijsten en een overzichtelijk aantal eigen connecties over.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Algemeen, Computers en internet, Zakelijk

Geef een reactie

