Bruce Springsteen maakt belofte (alsnog) waar.


Toen ik vanavond wat artikelen zat te lezen op muziek.nl zag ik opeens een advertentie van het album  The Promise van Bruce Springsteen.

Schijnbaar had ik het een en ander gemist en nieuwsgierig geworden klikte ik op de link waarna ik op de site van bol.com terecht kwam.

Het bleek te gaan om een verzameling nummers geschreven en opgenomen tussen de release van “Born to Run” en “Darkness On The Edge Of Town”. Volgens de beschrijving had het materiaal oorspronkelijk in de periode tussen beide releases als album moeten verschijnen.

Het mooie van de link was dat er op de site van bol.com ook een sectie zit waar je fragmenten van de tracks kan beluisteren hetgeen ik vanzelfsprekend ook direct deed.

Was de box Tracks al een interessante verzameling met niet eerder uitgebracht materiaal; dit dubbelalbum laat Bruce echt p zijn best horen.

Al bij het beluisteren van de eerste nummers werd duidelijk dat dit toch echt de periode geweest is waarin Bruce zijn beste werk aller tijden geschreven heeft. Werkelijk alle nummers hebben het herkenbare E-Street band geluid dat je direct naar een concert doet verlangen.  Vrijwel allemaal hebben ze ook de potentie in zich om een concert klassieker als bijvoorbeeld Badlands te worden.

Ook is het erg leuk om de oorspronkelijke versie te horen van nummers als Fire en Because The Night die eerst door anderen zijn vertolkt en pas later in een (meestal live) uitvoering van The Boss zelf te horen waren.

Voor de liefhebbers is er ook  een 6 disc CD + Blue Ray uitvoering inclusief video materiaal en verschijnt er nog een 3 LP-versie .

Tot op heden heb ik de galmbak in noord holland vermeden als het om concerten ging. Wanneer Bruce met dit album gaat touren en opnieuw besluit te zwichten voor de wensen van Mojo in plaats van voor geluid en sfeer te kiezen is de kans groot dat ik daar toch voor het eerst (voor een concert) heen zal gaan. Dit is Bruce op zijn best en die wil ik gewoon zien. Zelfs daar.

Meer over The Promise :

Muziek.nl : De belofte van Bruce Springsteen

Muziek.nl : Verslag releaseparty Bruce Springsteen The Promise

Zo; klaar met schrijven en GrabIt is ook net klaar. Tijd om uitgebreid te gaan luisteren. Kopen kan altijd nog.
(Groeten aan T.K. van Stg. B.)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Muziek, Privé

Geef een reactie

