Only Seven Left bewijst dat de muziekindustrie zijn langste tijd heeft gehad.


Onlangs stond er in Metro een artikel met interview over de jongens van Only Seven Left. Ondanks diverse contacten met platenmaatschappijen hebben zij besloten hun eerste album geheel in eigen beheer uit te brengen.

Een van de argumenten hiervoor was als volgt :”Verder kan je op internet zóveel doen. Alle fans zitten gewoon bij elkaar op Hyves, op Twitter, waar dan ook, en je kan ze heel gericht informatie sturen. De respons onderling, onder die meisjes, de fans, werkt zó goed. Als één zo’n meisje tegen al haar vriendinnen zegt ‘dit is te gek, dit moet je horen’, werkt dat veel beter dan een of andere dure reclame op tv die door Sony betaald wordt.”

En dan wordt internet als distributiemedium niet eens genoemd. De muziekindustrie zal moeten accepteren dat de tijd dat zij flink konden verdienen aan hun artiesten voorbij is. Wanneer een artiest geld heeft uitgegeven aan een degelijke productie heeft hij voor de marketing en distributie niemand meer nodig. Vrijwel alle gelden zullen zullen rechtstreeks naar de artiest gaan. Hierdoor kunnen de kosten per track aanzienlijk omlaag met als gevolg dat “illegaal”  downloaden (om in termen van Tim Kuik te spreken)  ook weer minder interessant wordt.

Hiermee wordt ook meteen het argument van de muziekindustrie dat zij zonder de te hoge prijzen niet meer in nieuw talent kunnen investeren van tafel geveegd. Echt talent zoals bijvoorbeeld Only Seven Left zal in het begin geld moeten verdienen met optredens om een eerste degelijke release te kunnen opnemen. Daar hebben zij geldverslinde maatschappij voor nodig. Non-talenten zullen inderdaad geen kans meer krijgen maar of we daar nu rouwig om moeten zijn betwijfel ik.

Het is tijd dat de muziekindustrie inziet dat hun tijd er op zit. CD’s zijn binnenkort alleen nog maar voor verzamelaars net als de 78 toeren platen, LP’s EP’s en singles uit vervolgen tijden.

Hoeveel echte platenmaatschappijen zijn er nog ? Only seven left ?

Lees hier het artikel in Metro

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Muziek, Privé

2 Reacties op “Only Seven Left bewijst dat de muziekindustrie zijn langste tijd heeft gehad.

  1. Pingback: Wanneer snapt de entertainment industrie het nu eens ? | Martin´s Blog

  2. Vincent

    …De muziekindustrie heeft zijn langste tijd gehad?..
    De muziekindustrie bestaat uit meer dan alleen platenmaatschappijen. Denk alleen al aan bands, poppodia, zalen, managers en radiozenders. Dan laat ik alle bijkomende beroepen zoals ontwerpers (voor cd hoezen), drukkerijen, uitgevers, resellers, roadies, runners en geluidsmensen nog even achterwege.

    Zolang er muziek is, is er een muziekindustrie. Met andere woorden: De muziekindustrie heeft zijn langste tijd niet gehad. Dit zal ook nooit gebeuren.

    Zelfs al zou je het artikel hernoemen en er platenmaatschappijen (dit is namelijk wat ik denk dat je bedoelt te zeggen) i.p.v. de muziekindustrie in zijn geheel schrijven, is dit een loze kreet. Platenmaatschappijen maken momenteel al veel winst door online verkoop en zullen in de loop der jaren hun actieplannen blijven aanpassen aan de markt. Het zal dus nog wel een flinke tijd duren voordat je een van de echt grote spelers (EMI, SONY of Universal) zult zien omvallen, mocht dit überhoupt ooit gebeuren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s