Hyves voelt hete adem Facebook


Telegraaf 29-09-2010 door Alfred Monterie

AMSTERDAM – Hyves staat voor de strategische keuze opener te worden dan wel op de oude vertrouwde voet door te gaan samen met een krachtige financiële strategische partner. Dit stelt Jan Prins, partner ict & strategie bij ItaQ Interim Professionals. Voor hem is duidelijk dat Nederlands grootste vriendennetwerk zich heel snel op zijn toekomst moet bezinnen.

“Ze zijn eigenlijk al te laat”, zegt hij over het bedrijf dat nadrukkelijk openstaat voor een overname. Hyves bezwoer gisteren zichzelf niet in de etalage te willen zetten, maar duidelijk is dat er iets moet gebeuren. Want de concurrentie onder leiding van Facebook rukt in hoog tempo op.

Een mondiaal kleine speler als Hyves kan overleven door koppelingen te maken met grotere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Een berichtje, foto of andere content die op Hyves wordt gezet, komt dan automatisch ook op de eigen profielpagina bij Facebook te staan. Dit voorkomt dat mensen niet meer op Hyves actief zijn en volledig naar de concurrentie overstappen. Nadeel is echter verlies aan inkomsten.

Als Hyves opener wordt voor applicaties van derden, wordt het aandeel in de omzet uit overeenkomsten met partners namelijk geringer. Ook advertentie-inkomsten lekken dan weg. Prins: “Financieel en strategisch is deze optie een zwaktebod, maar wel een kans om je positie te behouden.”

Lees verder op De Telegraaf

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Privé

Een Reactie op “Hyves voelt hete adem Facebook

  1. Het draait ook allemaal om geld en niet alleen in deze branche. Niet over wel of niet samenwerking en het optimaliseren van een sociaal netwerk. Zie ook mijn reactie op je post over Windows Live Space wordt WordPress.

    De gebruikersgroep is de speelbal van “invloedrijke” mensen, die zich verschuilen achter grote ondernemingen, die op de allereerste plaats zich ten doel stellen grove winst te maken en dan ergens achteraan komt het belang van de gebruiker.

    mvrgr Mens in Nederland!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s