Windows Live Spaces blog wordt WordPress


Windows Live+ WordPress.com

Windows Live Spaces is een samenwerking aangegaan met WordPress. Wanneer je de berichten leest gaat het alleen om de blog op je Live Space. Na het migreren kom je echter tot de ontdekking dat je Live Space helemaal niet meer bestaat en dat je alleen nog maar je WordPress blog hebt.

Nu deed ik toch al niet veel met mijn Live Space maar ik kan me zo voorstellen dat er toch aardig wat mensen  zijn die bewust geen profiel op een van de (vele) ander sociale netwerken hadden aangemaakt en die het nu niet prettig vinden dat hun hele Space verdwenen is.

Zo zijn op het eerste gezicht heel veel opties verdwenen. Wanneer je echter niet naar de Live Space maar naar het profiel van een Live / Hotmail account gaat blijkt dat vrijwel alles nog aanwezig is. Door slim gebruik te maken van WordPress is het zelfs mogelijk zelf een Live Space achtige omgeving na te bootsen.

Hiervoor maken we gebruik een aantal mogelijkheden van WordPress :

  • Statische pagina’s maken
  • Sticky blogs plaatsen die altijd bovenaan verschijnen
  • Tekstvakken toevoegen aan de widgetbalk
  • Een blok met links toevoegen aan de widgetbalk.

De statische pagina’s gebruiken we om iets over ons zelf te vertellen.

De sticky blog kan gebruikt worden om kort te vertellen waar je blog in grote lijnen over gaat.

Ook kan je met beiden een soort van Forum of gastenboek mee maken door als bericht mensen uit te nodigen een reactie te plaatsen als eerste bericht.

Door in WP aan te geven dat de reacties als thread moeten worden weergegeven heb je heel eenvoudig een eigen forum aangemaakt.

Het belangrijkst zijn echter de widgets.

Zowel het tekstvak als het blok met links kunnen gebruikt worden om bezoekers door te linken naar je Live profiel.

Wil je een Windows Live logo voor de link dan gebruik je het tekstvak (Tip : maak de tekst eerst in een pagina en kopieer dan de HTML naar het tekstvak).

Wil je het makkelijker doen gebruik dan de standaard link widget van WordPress.

Ik zou iedereen in ieder geval aanraden eerst alvast een gratis WordPress blog aan te maken en pas wanneer deze staat de Live Space over te voeren.

Let daarbij ook heel goed op welke mogelijkheden de diverse thema’s bieden.

Het officiële bericht van Micro$oft

Veel gebruikers van Spaces hebben om meer weblogmogelijkheden gevraagd. Nu is er een nieuwe gratis upgrade voor Windows Live Spaces. We zijn een partnerschap aangegaan met een vooraanstaande weblogservice, WordPress.com, die de belangrijkste weblogservice voor Windows Live-gebruikers zal worden.

De verhuizing verloopt snel en gemakkelijk: we verplaatsen weblogberichten, foto’s en reacties en zorgen ervoor dat alle links werken, zodat de lezers niets hoeven te doen.

Als het nieuwe weblog op WordPress.com met Windows Live wordt gelinkt via Messenger Connect, zien vrienden nog steeds al je nieuwe berichten in de sociale feed van Messenger overal in Windows Live.

Bron: live.com

13 reacties

Opgeslagen onder Algemeen, Computers en internet, Privé

13 Reacties op “Windows Live Spaces blog wordt WordPress

  1. Hanneke

    Sinds 2005 ben ik bezig geweest met mijn Live Space.
    Lijsten en links er in geplaatst, media player, enz.
    Ik was niet zo’n blogger, stelde niet zoveel voor.
    Dat is nu het enige wat over gebleven is, van mijn space.
    Nadat ik overgstapt ben.
    Ik denk dat er nu veel mensen gaan afhaken, als ze zien wat er van hun space geworden is.
    Kaal en koud.

    • Hallo Hanneke,

      Ik begrijp je reactie helemaal en wanneer ik zelf niet inmiddels een beetje was ingeburgerd in WordPress had ik waarschijnlijk hetzelfde gereageerd. Ooit was Micro$of marktleider met MSN maar ze zijn gewoon te laat geweest met het opzetten van een social community waardoor MySpace, Facebook en in Nederland Hyves dusdanig groot konden worden dat het voor M$ waarschijnlijk niet interessant meer was om in de Spaces te investeren.

      Ik ben het met je eens dat je blog er nu wat kaal en koud uitziet maar door wat te spelen met thema’s, pagina’s en extra widgets is daar best wel wat aan te doen.

      Gezien jouw profielpagina http://cid-d3f85708fc4bfbd2.profile.live.com/ denk ik dat bijvoorbeeld Koi, Rounded en Sweet blossoms wel meer bij jou zouden passen.

      Succes en mail me gerust voor hulp.

  2. peetjered

    ook ik ben overgestapt en of ik geschrokken ben nu behoor ik tot gemiddelde leeftijd ik vind het een vlag op een modderschuit . en wat nou meer vrijheid om te doen nee dus dit is duidelijk weer een staaltje machtmisbruik waar velen met mij slachtoffer van worden .ook ik geef het op heb in deze bulschit geen zin , dan maar hyves gr pee

    • Voor Space gebruikers is Hyves inderdaad wat gebruikersvriendelijker en oogt het wat bekender.

      Een leuk extratje van hyves is dat je met behulp van een RSS feed externe blogs kan binnenhalen. Je kan dus bloggen op je WP die gekoppeld is aan je Live profiel en dat is dan weer te lezen via hyves waar je ook nog eens losse blogs kan plaatsen die alleen voor je vrienden zichtbaar zijn.

  3. Benona

    Precies een zakelijk spel, wat best ON-Menselijk is.
    Maar ja … ik zwijg verder, maar bedankt voor je link naar jouw blog via Leo.
    Ik word steeds wijzer … het draait om geld!
    Mooie dag ,,,, Groetjes,Benona

    PS: ik heb je link hiernaar toe op mijn space gezet, weet je dat.

    http://victorie22.spaces.live.com/blog/cns!FCD13853A9C314E4!29727.entry

  4. Er is geen sprake van enige samenwerking maar een doorsluizen(verkoop) naar een ander sociaal netwerk. Het is namelijk niet de eerste keer van Microsoft maar de derde keer al. Alle drie volgens hetzelfde concept om de vijf jaar ongeveer.14 okt 2003 is het begonnen met de chatgroepen, vervolgens de msngroepen en nu de spacegroepen.
    Allemaal opgeheven en verplaatst naar betaalnetwerken want er is slechts sprake van een beperkte gratis dienst.

    • Waar zijn de Chatgroepen en MSN groepen dan heen verhuisd ?
      WordPress.com is inderdaad een beperkte gratis dienst maar als blog wel veel uitgebreider dan de blog van Live.
      Het opzetten van de blog vergt alleen wel meer kennis dan het gebruiken van de Blog van Live.
      Een andere optie is een blog op blogger starten hetgeen iets eenvoudiger is maar wel als nadeel heeft dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor de migratie van je oude blog items.

      • Hallo Martin … ik moest even in de archieven duiken, maar de MSN-groepen konden verhuisd worden naar http://www.worldgroups.com en de chatgroepen voor die tijd zijn opgeheven, maar zijn eigenlijk opgegaan in MSN en MSN-groepen.Overigens nog steeds bestaand zag ik net. Misschien nog een optie voor ex-spaceleden.

        mvrgr MenS in Nederland

  5. Leo

    Hoi Martin,
    Bedankt voor je reactie.
    Wat de migratie naar wordpress betreft zit ik boordevol twijfels, het mag dan het beste blogplatform zijn
    (daar kan ik nu nog weinig over zeggen)
    Maar Live spaces met hotmail, messenger, online opslag en een hoop andere toestanden was zoveel meer en vormde min of meer één geheel.
    Nu breekt men dit in stukken die nauwelijks compatibel zijn.
    Voor mij persoonlijk niet echt een probleem, maar ik denk daarbij meer aan m’n space-vrienden die meestal al een (hoe zeg ik dit voorzichtig ? haha) “respectabele leeftijd” bereikt hebben en waarvan er verschillende de stap niet meer zullen kunnen maken, zij gaan hun sinds jaren opgebouwde sociale contacten verliezen.
    De term “sociaal bloedbad” mag dan overdreven klinken en is het waarschijnlijk ook, maar dit spookt toch door mijn hoofd.
    Verschillende van m’n vrienden zijn alleenstaand en hun dagelijkse babbel met vrienden is broodnodig.
    Dit verhaal gaat veel verder dan even omschakelen naar een andere blog.
    Daarom ben ik ook gloeiend razend op Mickeysoft, dat ze zoveel mensen het leven zuur maken zonder na te denken over mogelijke gevolgen.
    Blijkbaar tellen alleen de $$$$
    Wat wordpress betreft, ik twijfel of zij zich “winnaar” moeten noemen, het zou wel eens een pyrrusoverwinning kunnen worden.
    Ik ben er vrij zeker van dat het overgrote deel van de actieve spacers niet blij is met dit verhaal en dat gaat voor de nodige heisa zorgen.
    Ook niet vergeten dat er een flink aantal naar andere plaatsen (zoals blogger) zullen uitwijken.
    Maar goed, voor ik teveel ga zeuren, even afwachten hoe het allemaal verder loopt, misschien zitten er toch nog wat lichtpuntjes aan.
    Fijne dag verder en nogmaals bedankt voor je reactie.
    Mvg
    Leo 🙂

  6. Leo

    Het is maar wat je een UPDATE noemt natuurlijk.
    Hoeveel miljoen spacers naar WordPress ???
    Ik voorzie dat er heel wat servers in rook gaan opgaan.
    Aanmaken van een account is nu al niet mogelijk (not found of zoiets)
    Wat met onze space priveberichten ?
    Wat met onze space gastenboeken ?
    Wat met Live writer ?
    Wat met ……
    Microsoft dumpt gewoon enkele miljoenen gebruikers met het risico dat ze ook nog alles kwijtraken.
    Veel ouderen die hun link met vrienden en hun dagelijks plezier gaan verliezen.
    En bij wordpress zullen ze ook niet gelukkig zijn met enkele miljoenen ontevreden en “uitgewezen” spacers.
    Ik wacht nog even af, we zien wel.
    Grts Leo

    • Waarschijnlijk heeft Microsoft ingezien dat Live Spaces het niet meer zal gaan winnen van Facebook en Myspace (what’s in a name ?).
      In plaats van daar onnodig tijd en energie te steken is er dan gekozen voor samenwerking met een van de beste en populairste blog platforms.
      De echte grote winnaar is natuurlijk WordPress die nu dankzij de koppeling met live accounts weer een voordeel hebben t.o.v. van blogger van Google.

      • Eerlijk gezegd vind ik Blogger van Google nog wel iets beter werken Ik bevind mij in beide groepen. En space vind ik eerlijk gezegd een mooi totaal pakket waar eenvoudig mee om te gaan is … dus is WordPress geen update voor mij.

Geef een reactie

