Het tijdperk van de OV Chipkaart


Doordat mijn fiets gerepareerd moest worden (en omdat ik het eigenlijk ook best wel een beetje te koud en te glad vond om te fietsen) heb ik de laatste tijd aardig wat met het rotterdamse openbaar vervoer gereisd.

Zoals inmiddels wel bekend zal zijn was dat precies de periode dat de strippenkaart geen geldig vervoersbewijs meer zou zijn bij de RET en iedereen over moest op de OV Chipkaart.

Nu heb ik zelf al een OV Chipkaart sinds de invoering (toen waren ze gratis en ik ben en blijf een echte hollander) en heb ik tot nog toe alleen maar goede ervaringen gehad dus voor mij was de overgang geen probleem.

Ook in de tram waren er nauwelijks mensen die niet wisten hoe ze de kaart moesten gebruiken. Tenzij je natuurlijk de groep meerekent die bewust niet incheckt in de hoop dat er niet gecontroleerd wordt en nu opeens doet alsof ze niet wisten dat ze moeten in- en uitchecken.

Ook heb ik me gigantisch verbaasd over alle ophef in de media over de invoering van de OV Chipkaart voor studenten. Als zelfs het correct gebruiken van de OV Chipkaart te moeilijk is voor onze studenten waarom zouden ze dan in vredesnaam in aanmerking moeten komen voor een studiebeurs ?

Valt er dan helemaal niets aan te merken op het nieuwe vervoersbewijs ? Ja, natuurlijk wel. Zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds te weinig oplaadpunten. Ik heb het geluk vlak bij een Primera te wonen maar wanneer de automaat daar een storing heeft is de dichtstbijzijnde optie de AH een paar haltes verder hetgeen inhoudt dat ik verplicht een los kaartje moet kopen. Wanneer de Primera geen stripenkaarten meer had kon ik daarvoor altijd nog terecht bij de servicebalie van de Plus die er naast zit.

Ook leuk is het kopen van reistegoed via iDeal. Niks mis mee zou je toch zeggen ware het niet dat een of andere heldere geest heeft verzonnen dat je dat reistegoed dan nog wel moet activeren bij een ophaalpunt. Ja, hallo !! Dan kan ik daar ook gewoon mijn kaart met mijn pinpas opwaarderen !!!!

Nou OK dan, nog een laatste puntje van kritiek. Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan dat er ook complete groepen (bijvoorbeeld scholen) met het OV reizen ? De begeleiders staan ongeveer drie haltes in te checken waarna ze bij een kort ritje al meteen weer kunnen beginnen met uitchecken. Het gevolg is dus dat de hele groep grijs reist terwijl bij de strippenkaart gewoon het juiste aantal strippen werd afgestempeld en het niet uitmaakte hoe lang daar over gedaan werd.

Nu begin ik toch zo langzamerhand als een criticus te klinken dus misschien is het een aardig idee om even duidelijk te maken waarom ik dan toch zo positief ben over de OV Chipkaart.

Om te beginnen hoef je vooraf niet na te denken hoeveel strippen je nodig hebt voor je reis. Je checkt in bij het instappen, je checkt uit bij het uitstappen en het juiste bedrag wordt van je tegoed afgeboekt. Ja, het juiste bedrag, in al die tijd is het bij mij tot nog toe mar 1 keer mis gegaan.

Ook is het betalen per halte een eerlijker systeem dan de indeling in zones. Zelf woon ik enkele halte voor het begin van een nieuwe zone en stap ik bij mijn werk uit twee haltes binnen een volgende zone. Bij de strippenkaart had ik voor die paar haltes twee volledige zones betaald. Nu betaal ik alleen voor die paar extra haltes. Ongetwijfeld is dit omgekeerd wanneer je zowel bij het instappen als bij het uitstappen aan het eind van een zone zat maar ik ben een van de gelukkigen die door het eerlijkere betaalsyteem goedkoper uit is.

Tijdens die paar weken OV had ik ook nog eens de pech mijn persoonlijke OV Chipkaart kwijt te raken. Tot mijn verbazing kon ik deze via de website direct blokkeren en laten vervangen waarbij ik bovendien hetgeen ik meer dan 5 euro op de kaart had staan op de nieuwe kaart bijgeschreven zou krijgen. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een strippenkaart die je bent verloren. Dat is ook meteen de reden dat ik het argument van sommige mensen dat ze geen enkele chipkaart willen gebruiken omdat ze daar geld op moeten zetten wat ze kwijt zijn wanner ze hem verliezen ook zo komisch. Alsof  dat niet zou gelden voor een strippenkaart die je gekocht hebt of contant geld wat je hebt opgenomen en vervolgen verliest.

Oh ja, vergeet ik bijna een heel belangrijk punt van kritiek. De privacy. Veel mensen willen niet dat er nagegaan kan worden waar ze allemaal gereisd hebben. Dat ze bijna allemaal een GSM op zak hebben waarmee ze continu tot op een paar honderd meter getraceerd kunnen worden daar staan ze niet bij stil. Ja, maar ik heb een anonieme prepaid zeggen ze dan, daarbij vergetend dat ze wel links en rechts hebben aangegeven dat ze op dat anonieme nummer bereikbaar zijn. Ik vind het juist prettig dat ik achteraf mijn reisgedrag kan opvragen zodat ik mijn reiskosten eventueel tot op de cent nauwkeurig zou kunnen declareren. En wanneer ik anoniem wil reizen gebruik ik gewoon mijn anonieme kaart (en laat ik ook mijn GSM maar thuis).

De OV Chipkaart is in Rotterdam nog het enige vervoersbewijs en ik kan me niet voorstellen dat deze proef geen succes wordt. Het tijdperk van de strippenkaart is gewoon ten einde en daar is wat mij betreft niets mis mee.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Privé

Geef een reactie

