Trenchcoat – Roman Holliday


Ik was vanavond even wat aan het rondsurfen en zo kwam ik bij het onderdeel Top of Flop van FOK.nl.

Daar stond een nummer tussen van de Nederlandse band Trenchcoat die volgens de omschrijving een mix speelde van rockabilly en swing. Helaas werkt de embedded video niet dus ben ik zelf maar even naar YouTube gegaan om te kijken en luisteren of het wat was. Daar werkte de clip gelukkig wel en was ik aangenaam verrast door de sound van deze band.

Vanaf de eerste tonen die ik hoorde moest ik meteen terugdenken aan Roman Holliday (let op de dubbel l in de naam), een regelmatige gast van het jaren 80 NCRV programma Los Vast van Jan Rietman.
Ook zij speelden een voor die tijd opvallende mix van rock ‘n’roll en swing en hadden een paar kleine hitjes met Stand By, Don’t Try To Stop It, Motormaniac en Cookin’ On The Roof.

Doordat ze geen 100% rockabilly speelden werd de muziek ondanks de revival uit die periode niet door iedereen opgepikt en kregen ze (geheel onterecht) niet het succes dat acts als bijvoorbeeld Matchbox, Stray cats, Darts en Shakin’ Stevens wel hadden.

Ik hoop voor de jongens van Trenchcoat dat de geschiedenis zich niet gaat herhalen en dat ze kunnen profiteren van het voorwerk dat de afgelopen jaren door Brian Setzer is verricht.
Deze jongens verdienen het gewoon de kleine zaaltjes te ontgroeien.

http://www.trenchcoat.nl
http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Holliday
http://www.romanholliday.co.uk/Roman_Holliday/Home.html

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Muziek, Privé

Geef een reactie

